16 Apr

Välkommen till Svenska kriminalistföreningens årsmöte 2013

Styrelsen för Svenska Kriminalistföreningen bjuder in till årsmöte 2013. Välkommen tisdagen den 16 april till Rosenbads konferenscenter, ingång från Drottninggatan 5. Årsmötet börjar klockan 18.00. Efter årsmötet hålls en kriminalpolitisk debatt (se nedan) och därefter bjuder föreningen på matigt mingel. Öl och vin kommer att finnas till försäljning.

Hur de omfattande brottmålen med många tilltalade påverkar rättsväsendet?

Hur fungerar reglerna om förundersökning och rättegång i de allt vanligare målen med många tilltalade för flera brott där bevisningen, bl.a. för att erkännanden blivit ovanligare, är av annat slag än tidigare och ofta mindre handfast? Hur påverkas rättegångarna och klimatet i rättssalen av t.ex. de omfattande och svåröverskådliga förundersökningarna och långa häktningstider? Har klimatet i domstolarna blivit hårdare? Klarar mindre domstolar av de stora rättegångarna?

Lagmannen

Mari Heidenborg

Överåklagaren

Katarina Johansson Welin

Rikskriminalpolischefen

Klas Friberg

Advokaten

Johan Eriksson

Diskuterar under ledning av tidigare ordföranden i Högsta förvaltningsdomstolen Sten Heckscher

För att kunna delta behöver du anmäla dig i förväg. Anmäl dig senast torsdagen den 11 april till föreningens sekreterare Malena Carlstedt på malena.carlstedt@regeringskansliet.se eller 08-405 58 76. Ange i anmälan om du har för avsikt att delta i efterminglet.