05 Maj

Föreningens medlemmar hälsas välkomna till Svenska Kriminalistföreningens årsmöte tisdagen den 5 maj. Efter årsmötesförhandlingarna anordnas en paneldiskussion under rubriken Bergwall-kommissionen inför slutvarvet.

I november 2013 utsåg regeringen professorn Daniel Tarschys till särskild ut­redare, med uppdrag att utreda och redovisa rättsväsendets och vårdens agerande i samband med de brottmålsprocesser som ledde till att Sture Bergwall, tidigare Thomas Quick, blev dömd för åtta mord – gärningar som han sedan efter resning har frikänts ifrån. I uppdraget ingår att analysera om det har före­kommit struk­turella brister i rätts­väsendets och vårdens agerande i samband med de aktuella processerna. Uppdraget ska redo­visas senast den 5 juni 2015.

Efter redogörelse för utredningens arbete kommer Daniel Tarschys att till­sam­mans med chefsjustitieombudsmannen Elisabet Fura och riksåklagaren Anders Perklev diskutera samspelet psykiatrisk vård – rättsväsendet och roll­fördel­ningen mellan olika aktörer i rättsväsendet vid mål där den tilltalade har erkänt och vill bli dömd. Moderator är f.d. justitierådet Sten Heckscher.

Mötet hålls i Rosenbads konferenscenter, ingång från Drottning­gatan 1. Årsmötesförhandlingarna börjar kl. 18.00 och följs av en panel­diskussion. Därefter (omkring kl. 19.30) avrundas kvällen med eftersits. Föreningen bjuder på enklare förtäring. Dryck kommer att finnas till för­säljning (vänligen notera att endast kontant betal­ning är möjlig).

Arrangemanget är kostnadsfritt, men du måste anmäla dig i förväg. Ange särskilt om du vill delta i eftersitsen. Anmälan görs till sekreteraren Christer Lundh senast den 3 maj via e-post christer.lundh@kriminalistföreningen.se.