08 Dec

Inom kriminologin studerar man allt oftare en individs hela livsförlopp från tidig barndom till sen ålderdom. Denna forskning har gett en del oväntade resultat. Bland annat har vi lärt oss att det aldrig är för tidigt och aldrig för sent att bryta den kriminella karriären.

Tre forskare från Stockholms universitet, professorerna Jerzy Sarnecki och Felipe Estrada samt fil. dr Christoffer Carlsson, presenterar varsin viktig slutsats inom forskningsfältet. Sedan kommenterar vice riksåklagaren Kerstin Skarp, lagmannen Cecilia Klerbro och professorn Niklas Långström (forskningsledare inom Krimi­nal­­vården) de nya forskningsrönen och drar slutsatser om vad de kan betyda för deras verksamheter.

Diskussionen leds av f.d. justitierådet Sten Heckscher.

Välkommen!

Föreningsmötet äger rum måndagen den 8 december 2014 kl. 18.00 och hålls i Rosenbads konferenscenter, ingång från Drottninggatan 1. Efter mötet (senast kl. 19.30) serveras det lättare förtäring. Öl och vin kommer att finnas till försäljning (vänligen notera att endast kontant betal­ning är möjlig).

Arrangemanget är kostnadsfritt för medlemmar, men du måste oundgängligen anmäla dig senast onsdagen den 3 december via e-post till christer.lundh@kriminalistföreningen.se.