SVENSKA KRIMINALISTFÖRENINGENS HÖSTMÖTE 2013

Föreningens medlemmar hälsas välkomna till höstmöte onsdagen den 20 november 2013 kl. 18.00. Mötet hålls i Rosenbads konferenscenter, ingång från Drottninggatan 1. Efter mötet (cirka kl. 19.30) bjuder föreningen på lättare förtäring. Öl och vin kommer att finnas till försäljning – vänligen notera att endast kontant betal­ning är möjlig. Kom ihåg att anmäla ditt deltagande i mötet (se nedan).

Högsta domstolen och rättsbildningen

Mot bakgrund av bl.a. domstolens pleniavgörande i juni i år om förbudet mot dubbla förfaranden och straff (ne bis in idem) och de efterföljande resningsbesluten, utvecklingen av praxis för bedömning av narkotika­brott och praxisbildningen vid skadestånd för långsam handläggning diskuteras Högsta domstolens roll i rättsbildningen. Har gränsen mellan lagstiftning och rättsbildning förskjutits och vad leder det i så fall till för konsekvenser?

I panelen ingår

• justitierådet Stefan Lindskog,
  • justitiekanslern Anna Skarhed,
  • hovrättspresidenten Fredrik Wersäll.

Moderator är f.d. justitierådet Dag Victor.

Välkommen!