23 Apr

Svenska Kriminalistföreningens Årsmöte 2014

Föreningens medlemmar hälsas välkomna till årsmöte onsdagen den 23 april 2014. Mötet hålls i Rosenbads konferenscenter, ingång från Drottninggatan 1. Årsmötesförhandlingarna börjar kl. 18.00 och följs av en paneldiskussion enligt nedan. Därefter avrundas mötet med en enklare måltid som föreningen bjuder på. Dryck kommer att finnas till försäljning (vänligen notera att endast kontant betal­ning är möjlig).

Håller staten på att ge upp angående integriteten?

I vårt teknikorienterade samhälle är tillgången till information närmast oändlig. Nya hemliga tvångsmedel har införts. Har vi gått för långt i den brotts­bekäm­pande och brottsförebyggande verksamheten? Hur görs proportionalitets­bedöm­ningar och avvägningen mellan rättssäkerhet och trygghet mot brott? Har vi tillräcklig tillsyn och kontroll?

I panelen ingår:

• ordföranden i Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden Sigurd Heuman,
  • chefsåklagaren Tomas Lindstrand,
  • generalsekreteraren i Sveriges advokatsamfund Anne Ramberg,
  • justitiekanslern Anna Skarhed,
  • biträdande säkerhetspolischefen Johan Sjöö.

Moderator är hovrättspresidenten Fredrik Wersäll.

Arrangemanget, som är avsett för medlemmar, är kostnadsfritt, men du måste anmäla dig i förväg och om möjligt avboka din plats om du får förhinder att delta. Anmäl dig till föreningens sekreterare Christer Lundh senast den 21 april 2014, antingen per e-post christer.lundh@regeringskansliet.se eller via telefon 070-313 33 41. Medlemsavgiften för 2014, som är 240 kr (180 kr för studen­ter), kan betalas in på plusgirokonto 156590-2.

Välkommen!