26 Apr

Händelserna i bland annat Paris och Bryssel visar på vikten av insatser mot terrorism. Sedan i juli 2014 är Mona Sahlin nationell samordnare mot våldsbejakande extremism, utsedd av regeringen. Samordnarens huvuduppdrag är att stärka och stödja lokal samverkan i syfte att förebygga våldsbejakande extremism. Samordnaren ska också bidra till att öka kunskapen om dessa frågor och att främja utvecklingen av förebyggande metoder. Mona Sahlin kommer vid mötet att berätta om sitt arbete. Vad krävs av vårt samhälle för att kunna förebygga terrorism och våldsam extremism? Vad görs i dag och vad saknas?

Efter Mona Sahlins anförande tar Christoffer Carlsson och Amir Rostami vid. Forskaren och kriminologen Christoffer Carlsson har nyligen skrivit en rapport om att lämna våldsbejakande extremism. Polisen och sociologen Amir Rostami är kommittésekreterare åt samordnaren, med särskilt ansvar för framtagandet av förslag på avhopparverksamhet och för expertnätverk. Det kommer även ges tillfälle att ställa frågor. Moderator är lagmannen Gudrun Antemar.

Föreningens medlemmar hälsas välkomna till årsmöte tisdagen den 26 april 2016. Mötet börjar kl. 18.00 och hålls i Rosenbads konferenscenter (ingång från Drottning­gatan 5). Omkring kl. 19.30 avrundas kvällen med eftersits. Föreningen bjuder på enklare förtäring. Dryck kommer att finnas till för­säljning (vänligen notera att endast kontant betal­ning är möjlig). Anmälan görs senast torsdagen den 21 april via e-post sekreterare@kriminalistforeningen.se Ange särskilt om du vill delta i eftersitsen. Medlems­­­avgiften för 2016, som är 240 kr (180 kr för studen­ter), betalas till plus­girokonto 156590-2.